De juiste mix voor de Van der Linden Groep

De digitale workflow binnen een transportorganisatie met al haar facetten kan een flinke puzzel zijn. Zeker als er gewerkt wordt met verschillende softwarepakketten, met goedwerkende bestaande functionaliteiten, maar ook met dingen die juist anders en beter moeten. Het koppelen van systemen om tot een gestroomlijnde operatie te komen is complex en kost tijd. De Van der Linden Groep is jaren in de weer geweest om de juiste mix samen te stellen en dat is gelukt. We spraken met Berry, verantwoordelijk voor Finance en IT bij Van der Linden over deze zoektocht.

Over Van der Linden

De Van der Linden Groep is al in de veertiger jaren begonnen als bodedienst in Boskoop. “Vanuit de vraag naar aanvoer van grondstoffen naar de metaalindustrie in omgeving Drunen zijn we daarna, medio jaren zestig, in Waalwijk terecht gekomen. Vanuit hier werd een lijndienst van Waalwijk naar Gouda opgezet. Dat is de basis geweest voor Van der Linden om uit te groeien tot een gerenommeerd transportbedrijf”, zegt Berry.

Zo rond het millennium is Van der Linden met de overslag begonnen, het ROC (Regionaal Overslag Centrum) Waalwijk. De focus ligt op containertransport vanuit de havens van Rotterdam en Antwerpen. Van de binnenvaart tot de zeehavens tot het wegvervoer en vice versa.

“In 2013 zijn we verder gaan uitbreiden en is onze meubeltak opgericht, Furniture Logistics Waalwijk, FLOW. En dit is per heden een belangrijk onderdeel geworden van de Van der Linden Groep. Dus er is een distributie tak, een trucking- en container terminal en het meubeltransport. Met een eigen overslag en een tijdelijke opslag (ruim 50.000 m2) voor korte periodes, meestal zo’n twee weken. Vanuit daar worden producten doorgevoerd naar de groothandel en detailhandel voor uiteindelijke afname door de consument”.

Van der Linden is dagelijks op pad met zo’n 80 voertuigen. Grotendeels trucks, een aantal bestelbussen en met een kleine flexibele schil van zo’n vier tot zes charters.

Vervoer van niet gangbare producten

Het vervoer van niet gangbare producten, meestal gebaseerd op pallet en lengte transporten, daar blinkt Van der Linden in uit. “Voor onze dedicated klanten vervoeren we veel stalen buizen en pijpen in lengtematen. Maar ook bijvoorbeeld lantaarnpalen om maar eens iets te noemen. Zolang het in een trailer past, kunnen we het. En dat doen we snel, vaak al binnen 24 uur zijn we op de plaats van bestemming. Wordt er gebeld om 13:00 om tien ton staal te leveren in Groningen, dan gaan we dat regelen”

De overstap naar Data2Track

Onlangs is de Van der Linden Groep gaan werken met de Data2Track DriversApp. Een flinke stap na een lange reis. “Wij hebben ons georiënteerd, we hebben getest en we hebben heel veel gedaan in onze zoektocht naar een boordcomputer (app). Het moest flexibel zijn en kunnen koppelen met onze bestaande systemen. De AddSecure devices die we toentertijd gebruikten begonnen ook uit te vallen, het was daarom het juiste moment om door te gaan pakken.

We werken al lang en met tevredenheid met het planningspakket van TANS. Daarnaast hebben we geïnvesteerd in de oplossing van FleetsOnline. Belangrijk was het voor ons om gebruik te kunnen blijven maken van deze oplossingen. In gesprek met TANS hebben zij ons geïntroduceerd bij Data2Track die als enige aanbieder de API-koppeling met FleetsOnline kon aanbieden. Daarnaast waren wij gecharmeerd van de urenregistratie oplossing (FleetTime) van Data2Track. Het past in ons plaatje”.

Hoe werkt de oplossing?

“In Talis, het planningspakket van TANS doen wij onze ritplanning. We plannen meestal zo’n één á twee dagen vooruit. De ritten worden aangeboden bij de chauffeurs via de ritlijstkoppeling op de DriversApp. We hebben in de vragenpaden structuur van DriversApp, een aantal vragen verwerkt. Sommige zijn standaard, andere wat specifieker. Bijvoorbeeld een emballage vraag voor alle europallets die we dagelijks terugkrijgen en verwerken. Dat was eerst hocus pocus, maar is nu inzichtelijk gemaakt. Daarnaast is er een voertuig inspectie vraag verwerkt zodat we bij schades /manco’s beter en sneller inzicht kunnen krijgen in wat er speelt en dit niet blijft liggen.

De FleetsOnline ‘kastjes’ zaten al op onze voertuigen, trailers en opleggers. Een soort GPS-unit waarmee we alle relevante tacho-data, rij- en rusttijden en ook de gereden kilometers kunnen onttrekken. Al die data wordt via de Data2Track DriversApp met de API-koppeling opgehaald en verwerkt in het webportal van Data2Track in een speciaal rapport”.

Voertuigenrapport

Data2Track heeft een speciaal rapport ontwikkeld voor Van der Linden om opgehaalde voertuigdata te tonen in FleetControl, het webportaal van Data2Track. “Dit is voor ons een zeer belangrijk rapport. We hebben klanten die we factureren op basis van kilometers en uren. Dat werkt met zogenaamde dag-lijsten. De data is belangrijk voor onze facturatie, maar ook om klanten een overzicht te kunnen sturen met daarop de referentie tussen de gereden rit, kilometers en uren. Iets waar zij behoefte aan hebben”.

Plannen voor de toekomst?

“Wat de toekomst gaat brengen is moeilijk te voorspellen in deze tijden. Wij wachten al jaren op een vergunning inzake een haven die praktisch naast ons ligt, een inham van een zijtak van de maas. Nu kunnen wij bij onze terminal schepen met een beperkte grootte behandelen. Al jaren geleden is een vergunning aangevraagd en verleend die wij nodig hebben om verder te kunnen groeien. We kunnen dan veel efficiënter aan de slag gaan en met grotere schepen werken. De haven zou dan wel twee keer zo groot zijn. Het proces loopt al meer dan 15 jaar, maar is bepalend voor de groeimogelijkheden van de containerterminal en alles aanverwant hieraan. Alle business zou voor ons opschalen. Zo’n 2 jaar geleden was het dan eindelijk zover, totdat een nieuwe issue met betrekking tot de beperking van stikstof roet in het eten heeft gegooid. Dus de vergunning is goedgekeurd voor de buitendijkse haven, maar door de bezwaren komt dit nog niet van de grond. Een lang verhaal kort, je weet niet wat je kan verwachten. We gaan gewoon door met waar we goed in zijn, het vervoer van niet gangbare producten”, aldus Berry.