5 april 2019 ‘De tarieven zijn heel laag, de concurrentie hoog en de arbeidsmarkt is krap. Efficiency is een manier om de kostprijs te verlagen. Daarom zijn we ons digitaal verder aan het ontwikkelen’, aldus Harold van Kuik, planning vaste mest en mestscheider bij (inter)nationaal transportbedrijf Ton Trans te Best. Ton Trans doet haar zaken voor 95% in de mesthandel. Met 10 jaar ervaring en 22 trekkende eenheden zijn zij een begrip in de regio.

Digitale tijdperk

Data2Track mocht Ton Trans onlangs faciliteren met 24 nieuwe boordcomputer systemen. Hiermee wil het Brabantse bedrijf een slag slaan in efficiency. ‘We wilden heel graag met een TMS pakket gaan werken waarbij we gemakkelijk de koppeling konden maken met onze boordcomputers. De juiste oplossing konden we helaas niet vinden. Pas toen we de vraag omdraaiden en met onze boordcomputer leverancier Data2Track op zoek gingen naar het juiste TMS-pakket, kwamen we in contact met Rope Solutions / Transport Plan.

Nieuw systeem

“Voorheen konden we pas een week na dato onze bonnen invoeren in ons VDM admin mestsysteem. Daardoor hadden we geen accuraat beeld van voorraden in bijvoorbeeld onze mestsilo’s. Het was terugrekenen omdat het systeem niet voldoende was. Door de nieuwe koppeling gaat elke vracht die afgemeld wordt bij de silo direct van de voorraad af. Real-time inzicht in voorraden, bon nummers en gewichten dus’.

FleetTime

De urenregistratie module ‘FleetTime’ van Data2Track is ook in gebruik bij Ton Trans. Deze heeft onder andere een tacho-koppeling. ‘Efficiency in workflow is voor ons heel belangrijk. We willen het onze chauffeurs zo gemakkelijk mogelijk maken en de urenmodule helpt ons hierbij. Door activiteiten bij te houden op de boordcomputer is verantwoording op papier, zoals vroeger, niet meer nodig. Alles is direct inzichtelijk en overzichtelijk. Het is wel wennen, soms wordt er weleens wat vergeten, maar de chauffeurs zijn erg enthousiast.’

Tacho-koppeling

Wat betreft de tacho-koppeling kan Van Kuik kort zijn. ‘We willen er zo min mogelijk mee bezig zijn. De tacho’s worden op afstand uitgelezen en alles is ‘remote’ te downloaden. We willen ons focussen op ons werk. Alles gaat gelukkig automatisch.’

Charter app

Ondertussen is Data2Track bezig om een op maat gemaakte app te ontwikkelen. Deze zogenaamde charter-app biedt dezelfde functionaliteiten en mogelijkheden als de vaste boordcomputer, maar dan op een smartphone bedoeld voor vaste charters. Van Kuik: ‘Dit is al langer een wens van ons, nu is het binnenkort allemaal mogelijk. We denken zelfs al een stap verder over een app die bedoeld is voor wisselende charters. Hierbij kunnen we een rit versturen naar een charter, die bij het accepteren van de rit automatisch een app download en bij afmelding van de order vanzelf de app de-installeert. Door innovatief te denken en slimme keuzes te maken doen we het goed in deze markt. Wij zijn enthousiast over de toekomst’