Huisman Transport, logistieke dienstverlener in de breedste zin van het woord.

Huisman Transport groeit stevig door. Het Drutense bedrijf investeert in een nieuw pand van 5000m² naast het huidige pand van ruim 6000m². Huisman speelt hiermee in op de groei van zowel de Business To Business tak als de Business To Consumer tak. Verder is Huisman gestart  met een organisatie transformatie en hebben ze hun interne processen verder gedigitaliseerd. Hans van Rossum, Business Support Manager bij het bedrijf ging met ons in gesprek.

“Ik werk al bijna 25 jaar bij Huisman, daarvoor was ik beroepsmilitair bij de Landmacht. Bij Defensie heb ik mijn diploma’s gehaald en ben uiteindelijk gaan rijden bij Huisman, daarna planner geworden en nu Business Support Manager. We hadden toen net 6 auto’s, inmiddels zitten we op 32 auto’s met daarbij vaste charters” bijt Hans de spits af.

Corona

De onvermijdelijke vraag, Heeft Corona een grote impact op jullie? “consumentenleveringen groeien gelukkig door, ook in België, maar ook bij de Business to Business hebben we het afgelopen jaar groei gerealiseerd. Het vervoer van bijvoorbeeld verpakkingen, iets wat wij veel doen, gaat gestaag door. Ze zijn veelal bedoeld voor de foodindustrie. Consumenten bestellen meer en meer artikelen via internet en wij bezorgen dat uiteindelijk. Wij hebben veel klanten die enkel via online kanalen hun producten verkopen. Dat soort bedrijven groeien in Coronatijd, wij groeien daar in mee. We hebben het eigenlijk best wel druk gehad”.

B2C

Business To Consumer leveringen? Dat is nieuw voor Huisman. “een aantal jaar geleden is een marktleider in de beddenbranche gestart met fysieke winkels en heeft ons gevraagd de leveringen aan de consument te verzorgen. Inmiddels zijn wij de vaste logistieke dienstverlener van diverse winkelformules en leveranciers van zowel bedden als meubels. Wij merken dat deze markt groeit. Dat is ook een grote reden om te investeren in een nieuw pand. Hiermee kunnen we onze positie in de B2C markt versterken en verder uitbreiden. Het nieuwe pand wordt volledig ingezet voor warehousing, overslag en uitlevering van bedden en meubels. Met deze stap kunnen wij het volledige logistieke proces van onze klanten verzorgen, ook de retourafhandeling. Voor een aantal klanten worden de retouren ook door ons beoordeeld en afgehandeld. Wij worden steeds meer een logistieke diensterverlener in de breedste zin van het woord”.

Mobiele oplossing

“Met de groei van de B2C leveringen wilden we heel graag de ‘last mile’ kunnen doen. Daarom zijn we overgestapt van onze vaste boordcomputer naar de Drivers App als mobiele oplossing. Onze mensen willen de afhandeling van een order doen met de klant erbij. Een vragenpad doorlopen vanuit een vaste systeem in de cabine valt dan af.

We zijn met Data2Track in contact gekomen via de ICT & Logistiek beurs en dat klikte meteen. De mogelijkheden spraken ons aan en uiteindelijk hebben we de stap gezet. Nu werken we met de Drivers App met een voor ons ingericht vragenpad. De klant dient bijvoorbeeld bevestiging te geven dat de garantievoorwaarden zijn doorgelezen en voor sommige klanten zetten wij de fotofunctie vaak in.

Uiteindelijk willen we ook laten tekenen via de smartphone en gaan werken met digitale vrachtbrieven. Daar ligt de focus voor dit jaar. We gaan nu nog met een pak papier op stap, daar willen we vanaf. Vanuit duurzaam oogpunt, maar ook omdat je sneller een handtekening hebt en dus sneller kunt afhandelen. Nu scannen we dagelijks nog de bonnen in en publiceren ze op onze klantenportal. Dat kan sneller en beter. We willen hierin met Data2Track de volgende stappen te gaan zetten”.

Drivers App

Hoe bevalt de Drivers App? “De overgang van de vaste boordcomputer naar de Drivers App is heel ‘smooth’ gegaan. Het is een hele gebruiksvriendelijke app. En dat is denk ik heel belangrijk. Een chauffeur moet er makkelijk mee kunnen werken. Als het een complex verhaal is, dan wordt er maar half gebruik van gemaakt. We hebben ook een koppeling met TANS, ons TMS pakket. Ritlijsten worden daar aangemaakt en alle statussen worden ook weer teruggekoppeld. Bijvoorbeeld een code incl. foto als de klant niet thuis blijkt te zijn. Dit wordt direct door verwerkt aan de TMS zijde”.

Digitale prikklok?

Uren registreren van chauffeurs gebeurt al digitaal. Het overig personeel werkt met een prikklok. “Onze chauffeurs verantwoorden hun uren digitaal in de Drivers App en deze worden gecontroleerd in FleetTime. Dit werkt goed en daarom hebben wij de wens bij Data2Track ingediend om ook de uren van onze prikklok te verwerken in FleetTime. Dit is eind vorig jaar door Data2Track gerealiseerd en hiermee zijn we sinds kort begonnen.

Duurzaamheid

Duurzaamheid staat bij Huisman hoog op de agenda. “Het is voor ons actualiteit en een stip aan de horizon waar we naartoe willen. We rijden steeds zuiniger, onze chauffeurs hebben zelfs een coach. We maken gebruik van DynaFleet van Volvo om brandstofbesparing te realiseren. En wij staan echt open om wellicht zelfs elektrisch te gaan rijden als dat ook echt kan. Nu is dat bijna onmogelijk. Volvo heeft bijvoorbeeld een elektrische bakwagen, maar de investering weegt nu nog niet op tegen de op opbrengsten, kwestie van tijd. Wij komen veel in grote steden en het is niet ondenkbaar dat ze diesel daar echt gaan verbannen in de toekomst. Wij rijden ook met busjes, maar met een actieradius van 300 km ga je dat niet redden met een dag-rit. We willen van alles, maar het moet wel kunnen”.

Verdubbelen omzet B2C

Huisman heeft ambitie om door te groeien. “Zeker in de B2C markt willen we onze dekking vergroten. Dat willen we verdubbelen om een betere dekking te krijgen en een hogere frequentie qua leveringen te krijgen. Online shops die voorraad bij ons stallen die wij kunnen uitleveren, het liefst de volgende dag. In de B2B markt hebben we al een prima dekking, maar daar vind ik het ook helemaal niet erg als we verdubbelen”, glimlacht Hans.