Maat ruilt vaste boordcomputer in voor mobiele app

Een vaste boordcomputer, boordcomputer-app of hybride oplossing. Wat doe je als je de digitale grenzen van je bestaande systeem hebt bereikt?  Deze vraag hield Rene Hoeijenbos, IT manager bij Maat Transport te Alblasserdam, bezig. Maat Transport is met 70 eigen auto’s en ruim 120 stuks volgmaterieel een specialist in het exceptionele vervoer. 

“Maat Transport is een honderd procent familiebedrijf met Arjan Maat, als 3e generatie aan het roer. Wij hebben een open organisatie met korte lijnen en een weinig merkbare hiërarchie. En dat is prettig, wij doen het werk hier met z’n allen. Wij bevinden ons in een breed spectrum en kiezen daar bewust voor. Transport is onze corebusiness en behelst zo’n 50% van onze omzet. We zijn bekend van de verhuur, verkoop en service van heftrucks en ander logistiek materieel. Daarnaast hebben we een logistieke divisie met o.a. warehousing & logistieke diensten. En we hebben een bedrijfsvoertuigen werkplaats, inclusief truckwash” bijt René de spits af.

De grens bereikt

Maat heeft gekozen voor de DriversApp van Data2Track als boordcomputer oplossing. Dit ging niet zonder slag of stoot. “Wij zochten flexibiliteit en toegankelijkheid in onze systemen. Onze vaste boordcomputer voldeed niet meer. Er werd bijvoorbeeld mee gebeld door de chauffeur, het was zijn primaire communicatiemiddel. Wij rijden ook met kraan en met chauffeurs die veel buiten aan het werk zijn. Dan is een chauffeur met een vaste boordcomputer onbereikbaar voor het bedrijf. Om te communiceren moet een chauffeur altijd terug naar zijn cabine en dat is omslachtig. Wij merkte daarom dat het niet goed gebeurde. Wij hebben geprobeerd met de systemen die we hadden dit op te lossen, maar merkte al snel dat dit heel lastig werd. Toen rees de vraag of het niet beter was te zoeken naar een alternatief.

Uiteindelijk waren we op zoek naar een mobiele en flexibele oplossing die toegankelijk was vanuit digitaal oogpunt. We hebben ons op de markt georiënteerd, vaste oplossingen en hybride oplossingen (vaste boordcomputer i.c.m. een chauffeursapp) bekeken, maar uiteindelijk gekozen voor een boordcomputer-app als primaire oplossing voor onze chauffeurs. Het was voor ons de meest complete oplossing en voldeed aan onze vraag”.

Voordelen

Welke voordelen gaven de doorslag in de keuze van Maat. “Verregaande functionaliteit gaf de doorslag, maar ook prijs speelde zeker mee. Als je kijkt naar de investering in een boordcomputer-app t.o.v. een vast systeem, dan scheelt dat natuurlijk enorm. Zeker met een wagenpark zoals wij dat hebben. Functionaliteiten waarbij we met onze oude oplossing tegen de grenzen van de mogelijkheden aanliepen zijn in principe standaard in de DriversApp. Iets simpels als een vrachtbrief scannen is met een app eenvoudig, maar met een vaste boordcomputer veel complexer. Daarvoor dien je weer extra hardware in de auto te monteren. Het is dus ook een praktische keuze”.

Meer apps, minder vaste systemen

Vaste systemen nemen af in de markt, apps nemen toe. “Door de hedendaagse techniek in samenwerking met andere apps zijn de mogelijkheden op een platform zoals Android gewoon veel groter dan met een vaste boordcomputer. Wij missen niks wat we al hadden en zijn er wat mij betreft flink op vooruit gegaan. Er is altijd ruimte voor verbetering, maar die verbetering is veel makkelijk realiseerbaar met een smartphone oplossing. We hebben nu urenregistratie, FMS informatie en een volledige boordcomputer in één pakket, de DriversApp. Erg handig”.

Datavisualisatie

Data2Track heeft een API gemaakt voor het onttrekken van data voor een datavisualisatie dashboard. “Wij proberen een heel compleet chauffeursdashboard te maken waarbij we de data combineren uit verschillende systemen, bijvoorbeeld personeelsgegevens, ziekteverzuim, schades en ook data vanuit de DriversApp. Denk hierbij aan chauffeursprestaties en rijgedrag. In Qlikview brengen wij al deze dingen samen. Met al deze data kunnen we dan weer op wagenpark niveau de opbrengst per wagen per dag berekenen. Het geeft ons inzicht in processen”.

De volgende stap

Wat zijn de volgende digitale stappen voor Maat. “Digitalisering neemt alleen maar toe in de transportbranche. In sommige takken van sport zal het sneller gaan bijvoorbeeld In de distributie. Daar zijn ze heel ver in de keten. Wat dat betreft hebben wij nog een weg te gaan. Denk aan de papieren vrachtbrieven of opdrachten via de telefoon. Dat kan en zal anders gaan in de toekomst. Onze klanten vragen bijna om real-time informatie. En ondanks dat wij geen ‘DHL’ zijn willen klanten wel op de hoogte gebracht worden via whatsapp of sms over een levering.

Met meerdere klanten hebben we al rechtstreekse digitale koppelingen om opdrachten in te kunnen lezen. Daarnaast hebben we ook een transportportaal waarin klanten hun opdrachten direct zelf kunnen ingeven. Maar uiteindelijk gaan we nog meer toe naar rechtstreekse koppelingen met de systemen van de klant. En dan ook qua terugkoppeling van informatie aan de klant, zoals laad- en lostijden, CMR enz. Ook willen wij onze andere diensten naast transport digitaal kunnen aanbieden via het portaal. Dus één centrale digitale plek voor de klant” sluit René af.

Neem contact op