Alles wat u moet weten over de rVDM

Wat gaat er veranderen bij de rVDM?

Vanaf 1 januari 2023 verandert er veel omtrent de regelgeving rond mestvervoer. Vanaf dat moment werkt de hele mestketen van Nederland op een nieuwe manier. Het papieren Vervoersbewijs Dierlijke Meststoffen (VDM) wordt vervangen door de digitale rVDM.

Wij hebben het proces en de belangrijkste wijzigingen in kaart gebracht;

Proces

De belangrijkste wijziging per 1 januari zit in het proces/werkwijze. U dient straks voor, tijdens en na het vervoer van de meststoffen, digitaal gegevens door te geven aan de overheid. Dit gebeurt in 6 stappen. Download het stappenplan van de overheid.

  • 1. Vooraanmelding

    U dient een vooraanmelding, of meerdere vooraanmeldingen, te doen via e-CertNL* of via uw BMS** (Bedrijfs Management Systeem).

    *e-CertNL Elektronische uitwisseling im- en exportgegevens. E-certNL is de overheidswebsite waar u uw eigen digitale meldingen kunt doen, zonder gebruik van een BMS. Voor dat u gebruik kunt maken van e-CertNL dient u hiervoor verschillende accounts en registraties te bezitten. Bekijk het complete overzicht.

    **BMS Bedrijfs Management Systeem. Een BMS wordt aangeboden door verschillende marktpartijen en verzorgt de verschillende meldingen binnen het rVDM proces voor u. Dat kan op verschillende manieren maar gebeurt vaak met een digitale koppeling tussen het BMS en uw AGR/GPS apparatuur van Data2Track. Wij werken nauw samen met verschillende BMS en TMS/BMS leveranciers.

  • 2. Startmelding

    Gaat u de opdracht daadwerkelijk uitvoeren, dan dient u hiervoor een startmelding te doen via e-CertNL of BMS.

  • 3. Laadmelding

    De laadmelding en het proces hieromtrent blijft ongewijzigd. Heeft u de Data2Track Cockpit 1.0 / 2.0 in gebruik, dan worden de laadmeldingen automatisch aangeleverd bij de autoriteiten.

  • 4. Weegmelding

    Er is een weegmeldingsplicht. Dat houdt in dat de weeg-gegevens (bijvoorbeeld van een weegbrug) gemeld moeten worden aan de overheid. Dit kunt u zelf doen via de E-certNL app, of via de aangereikte manier van uw BMS partner.

  • 5. Losmelding

    De losmelding en het proces hieromtrent blijft ongewijzigd. Heeft u de Data2Track Cockpit 1.0 / 2.0 in gebruik, dan worden de losmeldingen automatisch aangeleverd bij de autoriteiten.

  • 6. Bevestigingsmelding

    Na het vervoer doen zowel leverancier als afnemer binnen 7 dagen een digitale bevestigingsmelding via E-certNL of BMS.

rVDM, Looking at crops
rVDM, Data2Track AGR Cockpit 1.0 cabine view

Zijn mijn bestaande Data2Track AGR Cockpit 1.0 systemen nog te gebruiken?

Ja(!), de Data2Track AGR Cockpit 1.0 systemen zijn ook vanaf 1 januari 2023 in te zetten voor uw vaste mest transporten, maar het wordt wel wat omslachtiger.

De werking van het systeem zal zijn zoals u gewend bent, u kunt alleen geen voor-, start-, weeg- en bevestigingsmeldingen doen op het AGR systeem. Concreet houdt het in dat u een extra device (smartphone of tablet) in de cabine nodig heeft om deze meldingen te kunnen doen. (Dat hoeft overigens niet bij nieuwe AGR/GPS systemen van Data2Track) Het scannen van de barcodes op uw papieren VDM bon vervalt en in plaats daarvan dient u de barcodes zichtbaar op uw smartphone of tablet te scannen.

In grote lijnen:

  • Laden en lossen via de Data2Track AGR Cockpit 1.0 blijft onveranderd.
  • U dient een extra device in uw cabine te hebben voor de overige meldingen.
  • U scant geen barcodes van een papieren VDM bon meer, maar scant de barcodes op het document zichtbaar op uw smartphone/tablet.

Zijn de bestaande D2T AGR Cockpit 2.0 systemen nog te gebruiken?

Ja(!), de Data2Track AGR Cockpit 2.0 systemen zijn bedacht en geproduceerd met inachtneming van de nieuwe wet- en regelgeving. Het systeem heeft een internetverbinding en draait op het Android besturingssysteem. Dat zorgt ervoor dat voor-, start-, weeg- en bevestigingsmeldingen in principe op de tablet zelf gedaan kunnen worden mits dit met een koppeling ingeregeld is, of kan worden.

rVDM, Data2Track AGR Cockpit 2.0 productview

Een koppeling?

Data2Track heeft met verschillende BMS leveranciers (API) koppelingen gebouwd om het gehele proces van vooraanmelding tot bevestigingsmelding ter vereenvoudigen en te stroomlijnen. De vooraanmelding en startmelding gebeurt binnen de oplossingen van uw BMS. Vervolgens wordt de data automatisch doorgezet naar de Data2Track AGR software voor het laad-, los- en (eventueel) weegproces. En uiteraard worden laad- en losmeldingen aangeboden bij de autoriteiten en teruggekoppeld naar BMS voor verdere afhandeling. Het hele proces is als het ware gedigitaliseerd tot één eenvoudig proces zonder dat u daar iets voor hoeft te doen. De inrichting van zo’n proces kan per BMS leverancier afwijken, maar dient hetzelfde doel.

Maakt u geen gebruik van een BMS, maar doet u alle meldingen zelf via E-certNL, dan dient u helaas een extra device (smartphone of tablet) in de cabine te hebben om de rVDM bon te kunnen scannen met de hardware scanner.

Data2Track heeft al reeds verschillende koppelingen gemaakt met BMS leveranciers. Een actuele lijst vindt u hieronder (per datum: 28-11-2022);

Volledige koppeling via de app van VDMAdmin.  rVDM gegevens worden rechtstreeks door-gekoppeld naar de Data2Track AGR software.

Via de ‘digiVDM’ app van VDMAdmin kunnen voor- en startmeldingen worden behandeld en aangeboden in de Data2Track AGR software voor verdere afhandeling, en uiteindelijk ook weer worden teruggekoppeld naar het BMS.  De digiVDM app is beschikbaar voor Android en daarom rechtstreeks op de Data2Track AGR Cockpit 2.0 te installeren en te gebruiken. Een extra smartphone of tablet in de cabine is dus niet nodig.

Volledige koppeling en integratie via de ritlijst-koppeling van TransportPlan. rVDM gegevens worden verwerkt en aangeboden via de ritlijst.

Het VDM wordt aangeleverd door het BMS in de transportopdracht. Hierna wordt de start- en weegmelding gedaan door het BMS, op basis van een aankomstmelding respectievelijk een gewichtingave binnen de transportopdracht. Daarnaast kan er een foto van het weegbewijs worden gemaakt voor de eigen administratie.

Nog geen werkende koppeling. Rovecom is in gesprek met Data2Track om dit op termijn te realiseren.

(Nog) geen werkende koppelingen.

Belangrijke weetjes

  • Bent u GR/GPS plichtig? Er verandert veel vanaf 1 januari 2023, bijvoorbeeld binnen de champost markt. Kijk HIER op de site RVO voor meer informatie.
  • De import en export van dierlijke mest blijft tot 1 juni 2023 nog op de huidige manier werken.
  • Meer weten over rVDM? Kijk eens op verantwoord mestvervoer.
rVDM, Data2Track AGR Cockpit 2.0 in use
Vervoer van vaste mest? Data2Track helpt u op weg.