Schiphol Express bloeit en heeft stijgende lijn te pakken.

Schiphol Express houdt zich in nauwe samenwerking met transportbedrijf A. Elmers al jaren bezig met het wegvervoer van luchtvracht van- en naar Schiphol. Nadat het bedrijf in 2013 werd overgenomen is de stijgende lijn weer ingezet. Een prima prestatie! De inmiddels bloeiende organisatie is gaan werken met de Data2Track Drivers App i.c.m. het TMS Transpas van Art-systems. Wat is er allemaal veranderd en wat brengt de toekomst?

Kevin Elmers is Manager Kwaliteit bij Schiphol Express, maar houdt zich ook bezig op het gebied van Finance en ICT gerelateerde vraagstukken. “Transportbedrijf A. Elmers is gestart met paard en wagen en is nu uitgebreid tot 31 trucks, Schiphol Express was en is al jaren de grootste opdrachtgever van Elmers. Toen Schiphol Express zo’n 8 jaar geleden werd overgenomen is er heel veel tijd, geld en energie in gestoken. Maar dat is lonend geweest”.

Veel veranderd

Er is in acht jaar tijd veel veranderd. “De core business van Schiphol Express is altijd wegvervoer van luchtvracht geweest. Goederen die binnenkomen en vertrekken op Schiphol op het gebied van import of export vervoeren wij voor tal van expediteurs. Wij zaten voorheen ook in een Europees netwerk, daar zijn we uit gestapt, omdat de kwaliteit hiervan niet kon voldoen aan de eisen van luchtvracht. Daarnaast hebben wij onze depots in bijvoorbeeld Maastricht, Brussel, Rotterdam en Enschede kunnen afschalen door afnemende activiteiten toentertijd op die locaties. Hiermee is een serieuze kostenlast terug geschroefd. Nu hebben wij nog een depot op Schiphol (12.000 m2) en Eindhoven (1.000 m2). De prioriteit ligt volledig bij Schiphol airport en dat is een goede beslissing geweest. De locatie op Eindhoven fungeert als crossdock waaruit wij met kleinere voertuigen rondrijden in de regio en de verbinding met Schiphol middels pendeldienst houden. Het was een logische stap”.

Wegvervoer van luchtvracht

Luchtvracht een aparte tak van sport. “Wij halen zendingen op, labelen op ons depot en leveren aan bij de afhandelaren voor export. Import werkt vice versa waarbij we binnen de douane omgeving zendingen bij afhandelaren ophalen en door onze opdrachtgevers in laten klaren op onze eigen douaneloods. Bij akkoord door de douane kunnen wij de zending gaan uitleveren in het land. Dit alles gebeurt soms binnen één dag, dat is wat voor luchtvracht vaak nodig is. Wij hebben een AEO-certificering en zijn ‘regulated agent’. We hebben veilige vervoerders, opgeleid personeel in dienst en een veilige loods waardoor wij geoorloofd luchtvracht vervoeren. Het hele proces is hiermee gewaarborgd om goederen ‘known’ af te handelen. Schiphol Express is volledig ingericht en aangepast op het vervoer van luchtvracht”.

TMS & FMS

Jullie maken gebruik van de Drivers App. “We hadden vaste boordcomputers zowel bij Schiphol Express als Elmers. Die boden te weinig perspectief. Toen wij met Transpas in gesprek waren over de inrichting van ons TMS-pakket kwam Data2track ter sprake. Zo is het balletje gaan rollen. Helaas met wat vertraging door Corona, maar wij zijn operationeel met Transpas en willen meer ‘EDI-connecties’ inrichten en met een portaal werken zodat de opdrachtgever zelf de data kan aanleveren in ons systeem. Nu zetten wij veel zelf in ons systeem wat veel tijd kost en daarom beperkt wordt tot het invoeren van basisinformatie.

De Data2Track Drivers App was de volgende stap in onze implementatie. Wij laden en/of lossen soms wel 20 zendingen per dag, per voertuig. Dan zijn het soms meerdere leveringen op één adres, maar wel voor verschillende opdrachtgevers.  Het is voor ons belangrijk dat dit gesplitst, maar toch als één opdracht met verschillende activiteiten op chronologische wijze wordt weergegeven in de Drivers App. Dat is best lastig, maar het is gelukt”.

Implementatie

“Eind vorig jaar zijn wij de Drivers App gaan implementeren. Eerst op transport, daarna bij vaste charters en nu ook bij de warehouse afdeling voor airport trucking. Dat zijn voertuigen die enkel op Schiphol rijden, een paar kilometer per dag afleggen en vrachten aanleveren en overhalen. Wij volgen deze voertuigen i.v.m. de enorme wachtrijen en staan in extreme gevallen soms 8 uur te wachten bij een afhandelaar voordat een vracht aangeleverd kan worden. We willen onze opdrachtgevers hiervan met data op de hoogte kunnen stellen. Dat kan nu gelukkig met de Drivers App”.

Alles naar wens?

“Wij zijn tevreden over Data2Track. Punten worden netjes aangepast in onze app, maar ook aanpassingen in het web portaal (FleetControl) zijn doorgevoerd. Zo wilden we bijvoorbeeld op een specifieke manier kentekens terugzien op de kaartweergave. Dat kan nu en is voor elke andere Data2Track klant nu ook te gebruiken. Daarnaast is het kostenplaatje zeer acceptabel. Dat is allemaal heel realistisch”.

Toekomst

Wat brengt de toekomst? “Schiphol Express gaat inzetten op verdere digitalisering. We hebben denk ik wat vertraging opgelopen, onze toenmalige partners boden niet iets wat bij ons paste en waren niet flexibel genoeg. Vandaar ook de overgang naar de combinatie Transpas en Data2Track. Wij gaan het stukje WMS met douane faciliteiten voor wat betreft voorraadregistratie verbeteren en dit koppelen aan onze systemen. Ik denk dat we goed bezig zijn gezien de mindere situatie waar wij vandaan komen” sluit Kevin af.