Van karren naar trekschuiten en paard en wagen, naar een gespecialiseerd en modern transportbedrijf. Omstreeks 1820 werd de KVK opgericht en de eerste ‘Lafebers’ zijn al terug te vinden. Met recht is E. Lafeber Transport te Gouda een bedrijf met een enorme historie. Dit jaar vieren ze het 200 jarig jubileum van het bedrijf en maken in 2020 ook flinke veranderingen door op digitaal gebied.    

“De open dag gaat helaas niet door. We zouden het jubileum groots gaan vieren, maar door de Corona crisis lukt dat helaas niet. Wellicht dat we het binnenkort kleinschaliger intern kunnen vieren” aldus Martine Lafeber, directeur eigenaar van het bedrijf samen met haar twee zussen Barbara en Iris. Lafeber is gespecialiseerd in exceptioneel vervoer. Breder dan 3 meter, zwaarder dan 50 ton en je hebt speciale voertuigen nodig en is er andere regelgeving. Dit is het speelveld van het bedrijf dat 26 eigen voertuigen heeft en veel gebruik maakt van een flexibele schil van ongeveer 40 charters.

Corona

Lafeber wordt hard geraakt door de huidige corona crisis. “Wij hebben veel minder transporten. Minder naar het buitenland door dichte grenzen maar ook door andere dingen zoals de Brexit. Productie die stil valt in Duitsland en vertraagde projecten door de PFAS norm. Dus ja, wij ervaren een forse daling in omzet. Vanuit de overheid zijn onze langlopende leningen bevroren wat fijn is op korte termijn, maar dat zorgt er niet voor dat we meer werk hebben. Het gaat mij aan het hart dat onze flexibele schil, onze vaste charters, geen werk meer van ons krijgen. Zij vangen nu harde klappen op. Maar ook volstaat de arbeidskorting, door het aantal uren dat onze chauffeurs rijden, niet voor onze eigen chauffeurs en ook zij voelen het in de portemonnee”.

Martine heeft zelf haar functie bij Lafeber tijdelijk neergelegd om bij te springen op de IC. “Ik ben gelukkig klaar, maar ik heb van 23 maart t/m 4 mei bijgesprongen in het ziekenhuis. Net zoals mijn zussen hebben wij allen gestudeerd. Ik heb daarom een verleden in de zorg op een IC afdeling. Ik ben blij dat m’n hulp niet meer nodig is en ik weer volledig aan de slag ben op het bedrijf”.

Digitale zoektocht

In samenwerking met enkele andere transportondernemingen heeft Lafeber getracht een boordcomputer app te bouwen voor op een bestaande boordcomputer. “Wij werken al vanaf 1993 samen met onze TMS leverancier Tans. Dat heeft een poos gedraaid met de fleetmanagement oplossing van Trimble, maar uiteindelijk wilden wij andere functionaliteiten op onze boordcomputer terug zien. Toen wij, samen met enkele collega transportbedrijven een test waren gestart om een app te ontwikkelen voor onze boordcomputers, bleek dat lastig te zijn. Het kwam niet zo uit de verf als gehoopt. We zijn toen gaan zoeken bij bestaande alternatieven, maar ook daar vonden wij de bedrijven niet aansluiten bij onze manier van werken. Het was een andere mentaliteit en manier van denken. Maar uiteindelijk zijn we via onze salesman, die uit een verleden bekend was met het bedrijf, in contact gekomen met Data2Track en hun DriversApp. Dat klikte eigenlijk gelijk” zegt Martine.

“Wij zijn niet de makkelijkste klant. Ons werk is niet standaard, dus een standaard app voldoet ook niet aan onze behoeftes. Het past vaak niet, wij willen het vaak net iets anders. Naast het instellen van vragenpaden voor onze chauffeurs, wat steeds meer standaard wordt, trekken wij heel erg aan de administratieve kant. Wij hebben gewoon heel veel data nodig vanuit de chauffeurs app. Dat was bij Data2Track geen probleem. Alle verzoeken die wij hebben gedaan zijn tot nu toe gehonoreerd. En ook nog eens heel snel. Die combinatie van maatwerk en tijd is voor ons heel belangrijk”.

Doorontwikkeling

Lafeber heeft besloten om de digitalisering binnen het bedrijf verder uit te diepen. Zo gaan ze digitaal chauffeursuren registreren met FleetTime, de urenregistratiemodule van Data2Track en tachografen op afstand uitlezen met een modem, ook van Data2Track. “Uren digitaal verlonen deden we al, maar we gebruikten maar 10% van een heel duur pakket. We hebben onlangs de keuze gemaakt over te stappen op de urenregistratiemodule van Data2Track. En dat was nog niet zo makkelijk aangezien we afwijken van de normale CAO. Toen zijn we gelijk verder gaan uitbreiden met een modem in veel van onze voertuigen om o.a. ‘tachodata’ af te vangen. Dit gebeurde eerst handmatig tijdens het onderhoud elke 4 weken”.

Toekomstbestendig

Lafeber bestaat 200 jaar en heeft altijd moeten ontwikkelen om toekomstbestendig te blijven. “De markt verandert sterk. Sneller dan dat de transportsector aan kan. Transport is nou eenmaal kapitaalintensief. Je koopt een dieplader en een zware trekker ervoor en je hebt het over een investering van tonnen. Dat schrijf je gewoon niet af in 5 jaar. En dat terwijl de ontwikkeling heel erg hard gaat. We zitten in een kwetsbare hoek en daarom moeten we interne processen verbeteren, digitale systemen goed gebruiken en onze administratie leidend maken. Dat is ons inziens een slimme keuze voor de toekomst. We kunnen nu bijv. de opbrengst per rit verdelen. Daarvoor hadden we kilometerstanden nodig, (via het ingebouwde modem) waarbij we de standen bij de start en einde van de rit registreren. Data geeft ons inzicht om te kijken waar ons verdienmodel ligt en om slimmere keuzes voor de toekomst te maken. Uiteindelijk moeten we toekomstbestendig blijven” aldus Martine.