Er wordt flink gebouwd bij Jan Kees Boer Transport uit Nieuw-Lekkerland. Al 95 jaar bouwt dit familiebedrijf aan een stabiel bedrijf gespecialiseerd in exceptioneel vervoer. Maar er wordt ook letterlijk gebouwd, op 300 meter afstand van het huidige pand komt een splinternieuw pand met ‘state of the art’ voorzieningen. Maar ook operationeel wordt er aan de weg getimmerd met de fleetmanagement oplossingen van Data2Track. Aan bedrijvigheid geen gebrek.

Wie is Jan Kees Boer?

Jan Kees heeft inmiddels het stokje operationeel overgenomen als 4e generatie binnen het bedrijf. Dat neemt niet weg dat de familie volop aanwezig is binnen het bedrijf. Zijn nicht Sandra is verantwoordelijk voor de administratieve afdeling en vader en oom, de 3e generatie, bemoeien zich met vastgoed en beheer. Met zo’n 30 eigen voertuigen en soms tot wel 30 charters is het bedrijf dagelijks bezig om aan de vraag te voldoen. En die vraag spitst zich meestal toe tot exceptioneel vervoer.

“Wij werken met name voor bedrijven in generatorverhuur, de baggerindustrie en de bouw. Wij hebben het materieel om open transporten, breed, lang of zwaar of bijvoorbeeld met autolaadkranen van 40 tot 105 ton/meter te realiseren. Daarmee kunnen we bijvoorbeeld voor onze klanten de huur van een tele-kraan uitsparen. Wij hebben verschillende opleggers voorhanden zoals een drie-assige megaoplegger tot een 12-assige dieplader” aldus Jan Kees.

Nieuwe locatie, nieuwe toekomst

Iets verderop aan de buitenkant van de dijk verrijst een nieuw pand wat volledig wordt aangepast aan de nieuwe koers die Jan Kees Boer gaat varen. Ruim 2000 m2 binnen opslag en 15000 m2 parkeer en opslagruimte buiten. “Bij het intermodaal vervoer verwachten wij dat het water steeds belangrijker gaat worden. Exceptioneel transport gaat steeds meer over het water. Ons nieuwe pand zal straks een kade krijgen en wij kunnen dienen als tussentijdse opslaglocatie. Vervolgens kunnen wij doorvoeren, aanleveren op flatracks, bij ons verwerkt en vastgezet, en daarna aanleveren in de Rotterdamse haven. Het achterland wordt gewoon steeds belangrijker door ruimte tekort en dure opslagprijzen. Er was altijd al vraag, nu is ook het aanbod daar”.

Overstap naar een boordcomputer app

In het verleden werkte het bedrijf met vaste boordcomputers, maar zijn uiteindelijk overgestapt op de DriversApp van Data2Track. “De vaste boordcomputer van Groeneveld beviel ons minder. Het was veel minder flexibel en we konden er niet ‘buiten’ mee werken.  Eerst hadden we scanners, nu maken we snel een foto, dat is veel handiger. Wij maken gebruik van Samsung tablets die de chauffeur eenvoudig mee kan nemen. De hele ritafhandeling is altijd binnen handbereik” zegt Jan Kees.

Waarom de DriversApp?

“Het bedrijf achter een product is voor ons belangrijk. Data2Track werkt hetzelfde als wij; kort, direct, snel en proactief. Er kan altijd wat fout gaan in een proces, maar de vraag is hoe je dit oplost. Dat is een mindset die we allebei bezitten. Wij hadden een palet aan wensen en eisen waaraan onze app moest voldoen. Bijvoorbeeld de koppeling met onze TMS leverancier TANS, de integratie van een scanapplicatie, (Camscanner) en volledig afgewerkte transportopdrachten die we terug willen zien in TANS en waarbij we met één druk op de knop de totale tijd die een opdracht geduurd heeft kunnen berekenen. Het kan nu”.

FMS data en Remote Download

De voertuigen van Jan Kees Boer zijn ook uitgerust met een zogenaamde Flexbox die is geleverd door Data2Track. Dit maakt het mogelijk om de tachografen op afstand uit te lezen, maar ook FMS data vanuit de CAN-Bus te onttrekken.  Die FMS data wordt op haar beurt weer geanalyseerd door een extern partij, Harrewijn Rijstijl coaching. “Wij maken gebruik van een externe coach die chauffeurs beter, maar vooral veiliger laten rijden. Rijgedrag, remgedrag, verbruik en tal van andere zaken worden bekeken en bijgeschaafd. Het is voor de chauffeurs de bedoeling dat ze zo min mogelijk telefonisch contact hebben met hun coach, want dan gaat alles goed natuurlijk. Iedere chauffeur ontvangt een maandelijks rapport waarin zijn of haar voortgang detaillistisch wordt weergegeven. Het is voor ons niet om druk uit te oefenen, of om te wijzen met de vinger, het is gewoon veiliger en levert uiteindelijk ook geld op. Schade statistieken verbeteren bijvoorbeeld en verzekeraars waarderen dat. Het zijn randzaken en  wij zijn gewoon veel te druk. Dat neemt niet weg dat wij het belangrijk vinden” vervolgt Jan Kees die met z’n hoofd allang weer bij z’n werk zit.