HTH Transport over digitaliseren en de toekomst van transport

Al meer dan 6 jaar maakt HTH Transport, met succes, gebruik van onze Drivers App. We spraken de algemeen manager en planner van HTH Transport, Maurice Toussaint. Samen met zijn twee collega’s verzorgt hij de gehele planning van het bedrijf. Met 16 eigen auto’s en 40 trailers, plus meerdere charters zijn ze iedere dag met 25 voertuigen op de weg te vinden. Lees in dit blog meer over hoe zijn dag als planner eruitziet, de samenwerking met Data2Track en hoe Maurice de toekomst van transport ziet.

Over Maurice en HTH Transport

Al sinds 1997 is HTH Transport actief in de transportwereld en vanaf 2018 als onderdeel van de Vierhouten Groep in Ermelo. Momenteel zijn ze veel actief in de Benelux, Duitsland en Frankrijk met een stukje Denemarken.

“We gaan bij alle klanten voor een 100% klanttevredenheid. Onze hoofdtaak is de goederen van A naar B brengen en onze klant bedienen en tevreden houden. Onze klanten hebben voornamelijk volle vrachten, welke wij met hele hoge snelheid leveren. De kracht van ons bedrijf zit daarnaast in de korte lijntjes. Als je ons belt pak ik bijna altijd de telefoon op en anders één van mijn collega’s. Snelheid, volle vrachten en korte lijnen, daar zijn we goed in.” 

Maurice begon bij HTH Transport als chauffeur en heeft vervolgens een opleiding tot planner gevolgd. In 2012 begon hij dan ook als planner op het kantoor van HTH Transport en nu is hij doorgegroeid naar eindverantwoordelijke van de organisatie.

“Ik haal energie uit het totaal plaatje en dat geen dag hetzelfde is. Mijn werk zit vol met verrassingen en uitdagingen. Als spin in het web doe ik mijn best om iedereen tevreden te houden. Voor de jongens probeer ik een goede werkgever te zijn en voor klanten probeer ik de goederen zo goed mogelijk op het juiste moment te leveren zoals gevraagd. Als dat zo is ben ik aan het eind van de week blij met het resultaat.”

Hoe ziet Maurice zijn dag als planner eruit?

“We beginnen ’s ochtends en het eerste wat we doen is het openen van FleetControl. Ik heb altijd één scherm open staan met de locatie van alle voertuigen. We bekijken hoe de jongens rijden, zijn ze op tijd vertrokken en hebben ze gedaan wat ze moesten doen? We letten dan vooral op of de chauffeurs op tijd bij hun klanten staan met de tijd die we verzocht hebben en of er vertragingen zijn, zoals files of in de wacht staan. Aan de hand daarvan maken we een nieuwe planning voor die dag en de dag erop. We stippen de dag niet van te voren helemaal uit, want geen dag is zeker hier. Vervolgens lopen we de tachograafdata na en hoeveel rij- en rusttijden ze hebben. Ik haal echt alles uit de oplossingen van Data2Track. We zijn alles een stap voor en dat is voor ons echt cruciaal.”

HTH Transport met Data2Track  

“Ons hele bedrijf en planning draait eigenlijk op Data2Track. De informatie die we verkrijgen in combinatie met de efficiënte, dat past precies bij ons bedrijf. Wij gaan voor snelheid en als je op snelheid plant is de sleutel informatie. We hoeven niet achter chauffeurs aan te gaan voor wat ze aan het doen zijn of waar ze rijden. Ook kan ik als de klant belt precies vertellen waar de chauffeur nu rijdt en hoe laat de bestelling er is. De extra handelingen zijn niet meer nodig, dit geeft veel rust.”

Voor de oplossingen van Data2Track deed HTH Transport alles nog met papier. Toen het bedrijf eindelijk ging automatiseren kon Maurice zijn geluk niet op. Dat hij de auto’s kon zien was één, maar na doorpakken gebruiken ze nu al onze oplossingen.

“We schieten de opdrachten bij de jongens binnen in hun boordcomputer app. Zij sturen de vrachtbrieven terug die automatisch weer in ons systeem binnenkomen. Daar zit nu zo’n hoge snelheid in dat we dat nu zonder tussenkomst van kantoormedewerkers kunnen doen. Ook de urencontrole halen we eruit en het terugzoeken van bekeuringen vind ik heel prettig. Wie heeft waar gereden op welk moment. Onze vaste charters rijden daarnaast ook met de app. Ze mogen hier komen rijden onder één voorwaarde, koop een Android telefoon. Zonder de app is het voor ons niet te doen. Daar halen we zoveel rust uit, het bedrijf, maar ook de chauffeur.

De oplossingen van Data2Track zijn echt geweldig. Maar ook als je Data2Track een mailtje stuurt of je belt, dan is het nooit een probleem. Dat vind je nergens. Ik verbaas me er echt over. Als ik bel of mail dan is het heel fijn om meteen geholpen te worden, of dezelfde dag nog bij Data2Track. Ik heb veel aan mijn hoofd, dus vergeet nog wel eens wat. Bij sommige instanties moet je er dan 2/3 keer achteraan. Hier onderscheidt Data2Track zich echt mee van de concurrentie.”

Hoe ziet de toekomst eruit?

Volgens Maurice gaat er veel veranderen, maar is dat ook al gebeurt. “Ik denk dat Nederlandse transporteurs straks de afstanden van het normale vervoer met eigen auto’s binnen Nederland blijven of net over de grens. Er is weinig bestaansrecht voor de Nederlandse transporteur in de wereld waarin wij vervoeren, dit is een uitdaging in transport. In de sector van breedte, hoogte, lengte transport of gevaarlijke stoffen zal dit veel langer duren. Maar een vracht van a naar b brengen op de afstand van 800 km dat kan je iedereen vragen. De grens komt steeds dichterbij. Je maakt steeds minder lange ritten. Vroeger gingen we nog wel een naar Oostenrijk of de kop van Denemarken. Dat werk doen we al niet meer.

De rest van het vervoer gaat naar de auto’s in de Oostbloklanden. Dat merk je nu ook al. Je kan niet tegen deze tarieven opboksen. De verschillen zijn te groot tussen een Nederlandse chauffeur en de spullen en kosten die daarbij horen. Zij kunnen het bijna voor de helft van het geld doen. Ons werk bestaat daar nu ook al zo’n 50% uit denk ik. We hebben naast onze 25 auto’s ook 25 auto’s extra werken, maar dat zijn ritten van hier naar Griekenland, Tsjechië, Polen, etc.

Deze ontwikkeling maakt dat de meeste transportbedrijven een expeditietak hebben om hun klanten te ontzorgen. Net als wij. We organiseren het transport voor onze klanten wel, maar niet met onze eigen auto’s en tegen normale marktconforme tarieven. Ik verwacht dat we vanzelf gedwongen worden om daar meer gebruik van te gaan maken.”