Een geoliede digitale machine, meer inzicht en een ‘papierloze’ administratieve afhandeling van orders en uren. Daar is het Wim Bos jr. om te doen. Een zoektocht waar elk modern transportbedrijf mee bezig is. Wim Bos Transport te Weesp telt 7 trekkers, 12 trailers, verschillende bussen, 16 medewerkers en een rijke historie die teruggaat tot 1930. Onlangs is het bedrijf gaan werken met de fleetmanagement oplossingen van Data2Track.

Totaal ontzorgen

“Wij vervoeren veelal onverpakte hoogwaardige producten. Denk aan zonwering, geldmachines en zelfs complete laboratoria. Wij zijn heel lang een verhuisbedrijf geweest en in het verlengde daarvan dit soort specialistische producten gaan vervoeren. En bij ons gaat dat ver. We pakken echt in en uit, alles komt op de plek van bestemming, het gaat veel verder dan ‘van deur tot deur’”, aldus Wim Bos Jr. bedrijfsleider en zoon van Wim Bos en de 42e ‘Wim’ in de familiehistorie. De kracht van het bedrijf zit in de servicegraad. Het totaal ontzorgen van de klant is één van de belangrijkste beloftes van het bedrijf. “Het verhuizers credo was voorheen ‘Liever je hand, dan de spullen van de klant” zegt Wim gekscherend en met een lach op zijn gezicht. “Eigenlijk is dat nog steeds zo”.

Naast het vervoer van specialistisch materieel maakt het bedrijf een flinke groei door in het aanbieden van warehouse oplossingen. “We hebben ong. 5000 m2 beschikbaar en elk hoekje en gaatje wordt gebruikt. En ook hierbij gaan we heel ver. We melden en controleren in- en uitgaande goederen, we stickeren, controleren functionaliteiten, picken orders en sturen producten af. We nemen zoveel mogelijk werk uit handen bij onze klanten. Wij bieden opslagmogelijkheden als die er voor onze klanten niet meer zijn. En daar is veel behoefte aan” zegt Wim.

Automatiseren

De voordelen van het automatiseren van digitale processen is Wim niet onbekend. Het bedrijf loopt mee met de laatste ontwikkelingen op dit gebied en ziet dit ook als extra service naar haar klanten. “We hebben gewerkt met Tom Tom Webfleet en zijn, toen we op zoek waren naar een Transport Management Systeem, bij Tans uitgekomen. Zij hebben goede ervaringen met Data2Track en zodoende zijn we ook met Data2Track gaan praten om het TMS pakket van Tans te koppelen aan de Drivers App van Data2Track. We wilden zoveel mogelijk ‘paperless’ gaan werken en flexibel zijn. Dus geen vaste boordcomputer meer maar een app op de smartphone”.

Ritten ontvangen, laad- en lostijden doorgeven, de naam van de afzender of ontvanger, handtekening of foto van de CMR versturen, het is data die allemaal vanuit de Drivers App, middels een vragenpad in de app, opgevraagd en verstuurd worden naar het TMS pakket van Tans. “We hebben veel aandacht besteed aan het bouwen van een vragenpad in onze versie van de Drivers App. Je wil de chauffeurs zoveel mogelijk ontlasten maar tegelijkertijd een snelle en accurate doorstroom van data creëren. Daardoor kan je weer betere service verlenen en niet onbelangrijk, sneller factureren. Het scheelt enorm veel tijd. We gaan nu ook digitale urenregistratie en het op afstand uitlezen van onze tachografen bij Data2Track onderbrengen”.

Gemakkelijker stappen zetten

Volgens Wim is digitalisering binnen de branche bereikbaarder geworden voor kleinere transportbedrijven. “Ik denk dat de digitale oplossingen zoals we die nu kennen betaalbaarder zijn geworden en het gat tussen grote- en kleine transportbedrijven op dat gebied steeds kleiner wordt. Investeren in een TMS pakket of Fleetmanagement oplossing voelt als een grotere stap dan investeren in bijv. een voertuig. Het lijkt alsof het niet direct wat oplevert terwijl dat natuurlijk wel het geval is. Doordat producten flexibeler en betaalbaarder worden zijn dit soort stappen veel makkelijker te zetten”.

Marktvraag

De toekomst van Wim Bos Transport is mede afhankelijk door de vraag vanuit de markt. “Onze service en persoonlijke binding met onze klanten is onze kracht, maar we moeten wel meebewegen. Warehousing zal daarom naast het vervoer van onverpakte producten een veel grotere rol gaan spelen binnen ons bedrijf. We denken bijvoorbeeld aan een geconditioneerde opslag voor bijvoorbeeld medicijnen. Daar is in onze regio vraag naar en wij hebben misschien wel de mogelijkheden. We willen zoveel mogelijk kansen pakken, vrij bewegen en risico’s spreiden”.