23 augustus 2019, Bas van Ewijk Logistics, gespecialiseerd in transport met volumecombinaties, megatrailers en open trailers heeft onlangs de overstap gemaakt naar de Drivers App van fleet-management specialist Data2Track. In combinatie met de urenregistratie module FleetTime is de logistieke dienstverlener geheel digitaal gaan werken. ‘Stilstand is achteruitgang. Wij denken op alle vlakken mee met onze klanten, maar ook met onze chauffeurs en willen ons daar mee bezig houden. Digitale urenregistratie en real-time inzicht in ons wagenpark helpt ons om onze aandacht te houden waar het nodig is’ aldus Bas van Ewijk, directeur bij de firma.

Efficiency door maatwerk

Van Ewijk is zo’n 10 jaar geleden in crisistijd voor zichzelf begonnen maar is altijd werkzaam geweest binnen de transportbranche. Uiteindelijk begon Van Ewijk dus zijn eigen bedrijf dat inmiddels zo’n 20 personeelsleden in dienst heeft, 17 eigen voertuigen bezit en aangevuld met charters elke dag zo’n 25 voertuigen op de weg heeft rijden.

Tarieven

‘Het gaat nu gelukkig steeds meer om kwaliteit. De prijs is natuurlijk belangrijk, maar de prijs/kwaliteitsverhouding weegt steeds zwaarder. Onze chauffeurs zijn onze ambassadeurs en helpen meer dan een handje mee. Service en ontzorging zijn kernpunten waarmee wij het onderscheid maken’.

Urenregistratie

Van Ewijk heeft gekozen voor de digitale urenregistratie module FleetTime van Data2Track. ‘Wij maken een behoorlijke groei mee wat er voor zorgt dat administratieve processen zoals chauffeurs uren registratie steeds meer werk in beslag neemt. Wij deden dit traditioneel, met pen en papier, waarbij dag-staten dagelijks werden gecontroleerd, heel veel werk en gevoelig voor fouten. De inzet van een digitale urenregistratie module neemt dit werk voor ons uit handen. Onze chauffeurs werken voor de volle 100% digitaal en de berekening van vergoedingen gaat volledig automatisch’.

Maatwerk

In de software van Data2Track zijn verschillende maatwerk oplossingen aangebracht, op verzoek van de logistiek dienstverlener. Zoals bijvoorbeeld de automatische standplaats detectie. ‘Onze auto’s staan op meerdere locaties in Nederland en Duitsland. Dat zijn lokale chauffeurs met dus ook een lokale standplaats. Wij wilden dit graag registreren in verband met de onkostenvergoedingen. Dit is nu mogelijk met deze optie’.

Gemiddelde lostijd

‘Tijd is geld in deze branche en productiviteit het allerbelangrijkste. Wij moeten zoveel mogelijk uit de dag halen. Hoe langer wij bij laad- of los momenten moeten wachten, hoe meer dit kost. Alle statistieken die kunnen helpen om wachttijden te verkorten, daar heb ik interesse in. Het ‘gemiddelde lostijd rapport’ geeft ons inzicht in wachttijden geregistreerd door onze chauffeurs. Deze management informatie kan ik gebruiken om samen met onze klant verbeteringen door te voeren die ons beiden geld besparen. Dit soort statistieken worden voor ons steeds belangrijker.

Lean and Green future

‘Digitalisering binnen de branche is een belangrijk thema, maar geschikt personeel vinden wordt de grootste uitdaging de komende jaren. Het blijft mensenwerk en het werk moet wel gedaan kunnen worden. Daarnaast zullen de klimaatdoelstellingen ook een deel van de koers bepalen van de transportbranche. Wij zijn ook gecertificeerd binnen het Lean and Green logistics programma en besparen dagelijks CO2 maar ook in onze portemonnee. De 20% minder CO2 uitstoot is door ons behaald, maar het zal steeds moeilijker worden om meer te reduceren in de toekomst. En het zal evenredig hieraan steeds duurder gaan worden voor de gehele branche terwijl de winst vanuit milieutechnisch oogpunt steeds geringer wordt. Zeker als je dit afzet ten opzichte van de winst die behaald kan worden in de lucht- en scheepvaart. Denk aan het brandstofverbruik van een olietanker. Dan is het onvoorstelbaar, de miljarden die bijvoorbeeld door truckleveranciers worden geïnvesteerd om schoner te rijden. Aan het einde van de rit is het natuurlijk een positieve ontwikkeling en ben ik blij dat ook wij ons steentje bij dragen.